Sista sammanfattningen

Här kommer den sista och avslutande sammanfattningen från vår Florida resa. Miami Beach hade nog varit pricken över I.et  om vi inte kommit så precis i orkanen Isaac som vi gjorde. Vi hade bra väder i en och en halv dag men under de sista ett och ett halvt dygnet då var det mest oväder. Sista dagen fick vi skynda oss ut till flygplatsen redan halv 10 på morgonen då hela Miami Beach skulle stängas av på grund av vädret. Och när vi kommer till flygplatsen och ser att drygt 80% av alla avgångar är inställda kändes det lite tröstlöst. Men turen var på vår sida och 8,5 timmar senare lyfte vårt plan hem.

Men vad han vi få för intryck av Miami Beach då? Först så skall jag skriva direkt att vi var bara på South beach som är den mest kända delen och det är väl där de flesta turister håller till. Vi lämnade tillbaka bilen redan när vi kom till Miami och det var helt rätt beslut, absolut ingen idé att ha bil i Miami Beach. Bra kollektivtrafik och att åka taxi var relativt billigt om man ville det. Vi bodde ganska precis mitt på ön och det tog ca 5-10 min att gå ut till havet på båda sidorna, så förutom taxin till och från flyget så åkte vi bara en turistbuss som guidade oss runt i Miami Beach. Vi gick ganska mycket och det är det bästa sättet att uppleva en plats tycker jag. Man får ju både ljud, doftupplevelser från tex resturanger på ett helt annat vis än om man åker instängd i en plåtburk!

Något som jag aldrig kommer att glömma är ju stranden, vilken strand! Hur bred som helst och som i Fort Myers, hur lång som helst. Sen var det ju intressant att gå och se alla kända byggnader som man sett på filmer.
Den bussturen vi klämde in i ovädret näst sista dagen var också en grej som var både kul och intressant. Guiden på bussen både sjöng och berättade om alla kända hus och platser vi åkte förbi, det är bara konstatera vilka platser man besöker och det erbjuds guidning så får man ut mycket mer än att gå och själv.

En sak som kändes bra var att redan när vi kom så sa de till i reception på hotellet att det var ingen fara att vara ute och vandra trots att mörkret lagt sig i Miami Beach då det i stort inte förekom någon brottslighet, och faktiskt så var det nog så, vi såg då ingen tillstymmelse till konstigheter i alla fall.

En del av bilderna kanske var med från då jag bloggade på plats men det får ni ta i sådana fall.

/Reino

Otroligt snygga bilar såg man lite varstans. Eftersom jag inte är någon expert på bilar så har jag ingen aning om vad det var för märken på dem.

Vilken strand

Ocean Drive, en av USA:s mest kända gator.

Några av alla kända hotell efter Ocean Drive

En känd resturang från en del filmer, Diner! God mat var det där.

En känd butik som systrarna Kardashian äger

Miami Ink, ett av världens mest kända tatueringställen. Var en ganska liten lokal, men jag måsta ju bara gå in där en vända.

Turistbussen som tog oss runt på Miami Beach.

Det var några otroliga hus och båtar vi fick se.

Skyline på Miami

Polisen hade det nog ganska lugnt på Miami Beach

8,5 timmes väntan på en flygplats för att förhoppningsvis få åka hem var segt. Men som tur var fick vi lyfta bara lite försenad.

Ja det var ju det här resan gick ut på, fira min 50 års dag!

Om Reino foto & hund

Reino foto & hund
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.